USG heeft in steeds meer Europese landen last van de afzwakkende economie. Bij
de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus bleek het slecht te gaan
in Spanje en Frankrijk. Dinsdag maakte het bedrijf bekend dat het, mede door
de kredietcrisis, nu ook minder gaat in Nederland en België.

Volgens het bedrijf lijkt het perspectief voor de Europese markten op de korte
termijn te verslechteren. ,,De effecten van de kredietcrisis zullen naar
verwachting een versterkend effect hebben op de neergaande beweging van de
conjunctuurcyclus”, aldus USG.

Cijfers van brancheorganisatie ABU bevestigden dinsdag de negatieve
trend in de uitzendsector, waar de omzet als sinds het voorjaar daalt. In de
vier weken tot 5 oktober nam de omzet in Nederland met 6 procent af, aldus
de ABU.

USG wist de invloed van de teruglopende markten in het derde kwartaal nog
redelijk op te vangen. De nettowinst bedroeg 33 miljoen euro. Dat betekent
een daling van 19 procent in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar,
maar het resultaat is hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten.

De omzet steeg met 5 procent tot 1,069 miljard euro, vooral dankzij een
overname in Duitsland. USG haalt bijna de helft van zijn omzet in Nederland
en België. De Nederlandse omzet daalde met 1 procent, terwijl die in België
met 7 procent steeg.

Analisten reageerden enthousiast op de resultaten, die zij bestempelden als
'bemoedigend' en 'sterk'. Tegelijkertijd wezen de marktkenners op de
naderende recessie als grootste gevaar voor USG.

"De uitdaging begon in het vierde kwartaal. Sinds eind september
lijkt de vraag naar tijdelijk personeel flink te zijn gedaald'', aldus
zakenbank Petercam. USG liet weten zich nog meer te gaan richten op
kostenbeheersing, maar volgens Petercam wordt het steeds moeilijker om de
kosten in balans te houden met de daadwerkelijke gang van zaken in de
uitzendsector.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl